dilluns, 3 d’octubre del 2011

"Tenir cura del dol i les pèrdues" per Leonardo Boff




Les pèrdues i el dol pertanyen inexorablement a la condició humana. Tots estem sotmesos a la fèrria llei de l'entropia: tot es va desgastant lentament; el cos es debilita, els anys deixen marques, les malalties ens treuen irrefrenablement el nostre capital vital. Aquesta és la llei de la vida que inclou la mort.

Però hi ha també ruptures que trenquen aquest fluir natural. Són les pèrdues produïdes per esdeveniments traumàtics com la traïció de l'amic, la pèrdua de l'ocupació, la pèrdua de la persona estimada pel divorci o per la mort sobtada. La tragèdia també és part de la vida.

Representa un gran desafiament personal fer front a les pèrdues i alimentar la resiliència, és a dir, l'aprenentatge de les crisis. Especialment dolorosa és la vivència del dol, ja que mostra tot el pes del Negatiu. El dol té una exigència intrínseca: exigeix ​​ser sofert, travessat, i superat positivament.

Hi ha molts estudis especialitzats sobre el dol. Segons la psiquiatra Elisabeth Kübler-Ross, la seva vivència i superació consta de diversos passos:
  1. El rebuig: davant el fet paralitzant, la persona d'una manera natural exclama: «no pot ser», «és mentida». Irromp el plor desconsolat que cap paraula pot contenir.
  2. És la ràbia que s'expressa: «per què justament amb mi? No és just el que ha passat ». És el moment en què la persona percep els límits incontrolables de la vida i no vol reconèixer-los. No és estrany que es culpi per la pèrdua, per no haver fet o per haver deixat de fer el que devia.
  3. Es caracteritza per la depressió i el buit existencial. Ens tanquem en la nostra pròpia càpsula i ens apiadat de nosaltres mateixos. Ens resistim a refer. Aquí tot càlida abraçada i tota paraula de consol, encara que soni convencional, guanyen un sentit insospitat. És l'anhel de l'ànima de sentir que hi ha un sentit i que les estrelles-guia es van enfosquir només però no han desaparegut.
  4. El autoenfortiment mitjançant una mena de negociació amb el dolor de la pèrdua: «no puc defallir ni enfonsar-me totalment, he d'aguantar aquest esquinç sentimental  fins criar a la meva família o fins llicenciar». Enmig de la nit fosca s'anuncia un punt de llum.
  5. Es presenta com l'acceptació resignada i serena del fet indefugible. Acabem incorporant en la nostra trajectòria existencial aquesta ferida que deixa cicatrius. Ningú surt del dol igual que va entrar. La persona madura forçosament i experimenta que la pèrdua no és necessàriament total, sinó que porta sempre algun guany existencial.
El dol és una travessia dolorosa, per això ha de ser cuidat. Em permeto un exemple autobiogràfic que aclareix millor la necessitat de tenir cura del dol. El 1981 vaig perdre una germana amb la qual tenia una afinitat especial. Era l'última de les germanes dels 11 germans. Com a professora, un matí cap a les 10, estant davant dels alumnes, va donar un immens crit i va caure morta. Misteriosament, als 33 anys, l'aorta s'havia trencat.

Tots els de la família, vinguts de diverses parts del país, quedarem desorientats pel xoc fatal. Plorarem copioses llàgrimes. Passarem dos dies veient fotos i recordant, entristits, fets de la vida de la germaneta estimada. Els altres van poder tenir cura del dol i de la pèrdua. Jo vaig haver de partir poc després cap a Xile, on havia de donar conferències a tots els frares del Con Sud. Vaig anar amb el cor partit. Cada xerrada era un exercici d'autosuperació. De Xile vaig seguir per a Itàlia on tenia xerrades de renovació de la vida religiosa per a tota una congregació.

La pèrdua de la meva estimada germana em turmentava com un absurd insuportable. Vaig començar a desmaiar-me... dues, tres vegades per dia sense una raó física manifesta. Em van haver de portar al metge. Li vaig explicar el drama que estava passant. Ell ho va intuir tot i em va dir: «tu encara no has enterrat a la teva germana ni has guardat el dol necessari, mentre no cuidis el teu dol i no li donis sepultura, no milloraràs, quelcom teu va morir amb ella i necessita ser ressuscitat». Vaig cancel·lar  tots els altres programes. 

En el silenci i l'oració vaig cuidar el dol. 


A la tornada, en un restaurant, mentre recordàvem la nostra germana estimada, el meu germà teòleg Clodovis i jo vam escriure en un tovalló de paper el que després vam posar en el seu recordatori:

«Van ser trenta-tres anys, com els de Jesús / Anys de molta feina i patiment / però també de molt fruit / La Claudia carregava amb el dolor dels altres / En el seu propi cor, com a rescat / Era límpida com la font de la muntanya / Amable i tendra com la flor del camp / Va teixir, punt per punt, i en silenci / Un brocat preciós / Va deixar dos petits, forts i bells / I un marit, orgullós d'ella / Feliç Tu: Clàudia, ja que el Senyor en tornar / Et va trobar dreta, treballant / Llum encesa / I Tu vas caure a la seva falda / Per l'abraçada infinit de la Pau ».


Entre els seus papers vàrem trobar aquesta frase: «Hi ha sempre un sentit de Déu en tots els esdeveniments humans: és important descobrir-los». Fins avui seguim buscant aquest sentit que només en la fe podem sospitar.

Leonardo Boff
30/09/2011 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tan sols acceptarem comentaris que siguin signats amb els vostres veritables noms, la resta seran eliminats.
Gràcies