dissabte, 14 de desembre del 2013

Les dones eduquem qui farà els canvis en el futur

Entrevista a: Montse Pichot, creadora de la web invisibles per dones directives. 

Foto per Quim Puig
Les raons per les quals les dones no solen ocupar llocs directius són, segons Pichot, molt nombroses. Ella ha decidit estirar el fil i n'hi han sortit moltes. Adverteix que no hi ha mala intenció, però que la realitat s'imposa, per inèrcia. Un exemple clar, segons diu, són els plans de conciliació, que solen ser per a les dones, per poder anar a buscar els fills a les cinc a l'escola. Els que es queden, els que fan cafès i dinars llargs, són els homes.

Un web per potenciar les dones que ocupen llocs directius?
Potser és estrany, però moltes dones extraordinàries decideixen quedar en un segon nivell, perquè fer el pas a dalt els exigeix coses que a un home no se li exigeixen. Jo voldria que en la generació de la meva filla això ja no passés.

Ho ha viscut de prop?
Fa 25 anys que sóc directiva, sempre m'he mogut en posicions de direcció i he estat constatant la situació de la dona. La dificultat que hi ha per arribar-hi, però sobretot per no defallir quan et planteges ser mare. He estat en formació de dones conselleres a l'IESE, i seleccionada finalista del Fem Talent. No ha passat mai res. No arribes mai a un consell de direcció. Per arribar-hi t'ha d'escollir algú que forma part del consell, i tots els formen homes. En la majoria d'institucions els professionals són dones i a les cúpules directives hi ha homes.

Per això va crear el web Visibles?
La idea feia temps que anava madurant i es va fer realitat quan se'm va acudir el nom: Visibles. Som vuit dones que formem la junta de Visibles, totes amb trajectòries directives, amb edats molt similars, entre 45 i 48 anys, i totes amb ganes de començar a promoure canvis.

La dona directiva pot posar fi a la seva invisibilitat a la feina?
Si tu mateixa creus que quan tinguis un fill s'ha acabat, això ho transmets. Ja no et poses en una situació visible. Decideixes que durant uns anys només et pots mantenir on ets. I les empreses també tenen una responsabilitat en aquesta actitud. Perquè cal tenir en compte que la dona és agent de canvi, ja que construeix el futur dels altres. Nosaltres eduquem els fills, els futurs homes i dones que construiran les organitzacions i faran els canvis en un futur.

Ser mare no ho ha de parar tot.
Des de Visibles diem que la vida laboral d'una dona és llarguíssima. Creus que no et pot permetre dues baixes maternals o tres i poder-te reduir la jornada o treballar més a casa, juntament amb el company o el marit. La maternitat és un regal que et dóna la vida. Per què has de fer veure que no és important en la teva organització?

No hem après a fer-ho important?
No està canviant. I només es pot forçar el canvi des de les mateixes persones. Des de les institucions això no flueix. Les persones tenim capacitat de fer canvis. Els nostre país està vivint transformacions socials promogudes per dones. Són canvis basats en l'acció, no en el seu protagonisme personal. Són models potentíssims, que han aconseguit el que la classe política, amb més càrrecs, no havia aconseguit fins ara.

Què poden fer des de Visibles?
Visibles no pot ni pretén resoldre la problemàtica de la dona en majúscules. Ens centrem en tres eixos: dones, societat i organitzacions. A les dones, entre altres iniciatives, els oferim confiar-nos el currículum. Tenim un pool d'experts per dissenyar un camí, però no de qualsevol manera ni des de qualsevol lloc. Ara, no volem que s'arribi amb el talent femení però aquest es disfressi per anar a la feina.

I per la societat i les institucions?
Anem a les escoles de batxillerat i a les universitats, per explicar què fa una dona directiva. Sovint ens trobem que les noies ja calculen quant temps tenen per ascendir fins que siguin mares. És terrible.

I això ho transmeten a les empreses o organitzacions?
Quan em reuneixo amb directives, jo els dic el mateix: “Ara ho sou i ara teniu una responsabilitat.” Les organitzacions tenen plans d'igualtat, això no és un mèrit. Nosaltres oferim treballar amb una marca, que és la de ser “visiblement responsable”. Hem creat fins i tot un logo per a aquest objectiu. Per obtenir-lo cal que prenguin un compromís que ha de demostrar que determinades coses es fan d'una manera determinada per promoure el talent femení i masculí i potenciar així la diversitat.

Clara Ribas
12/12/13