divendres, 16 de març del 2012

Un càncer més agressiu

El càncer de pulmó serà el més letal per les dones abans que arribi l’any 2020. No serà pas el més freqüent, que continuarà sent el de mama, però sí el més mortal. Així ho vaticinava fa alguns anys el Grup Espanyol de Càncer de Pulmó (GECP), i les previsions encara són vigents. La raó, la dona espanyola, sobretot les més joves, segueixen resistint-se a deixar aquest hàbit. De fet, entre els adolescents, ja són més les dones fumadores que els homes. 



I això s'ha traduït en un increment del nombre de dones afectades amb càncer de pulmó. Segons les dades que es van fer públiques en el II simposi de càncer de pulmó celebrat a Madrid el darrer mes de febrer, mentre el 2006 es registraven 3.000 nous casos de càncer de pulmó entre les dones, es calcula que aquest any la xifra superarà els 5.000. Aquest tumor en les dones és, a més, més agressiu i apareix a edats més primerenques. 



La causa d'aquest increment tan destacat té a veure amb el tabaquisme, segons asseguren els experts. I la seva tardana aparició respecte al dels homes (es diagnostiquen uns 20.000 cada any) té relació amb el fet que la dona ha adoptat més tard aquest nefast hàbit. Però mentre en els homes comença a baixar la taxa d'incidència principalment perquè s'ha apartat del cigarret, en les dones la corba segueix augmentant. Una prova d'això és que entre el 1990 i el 2007, la mortalitat per càncer de pulmó va descendir entre els homes un 4%, mentre que en la dona va augmentar un 73%. 



Els experts adverteixen sobre la necessitat d'intensificar les campanyes contra el consum de tabac, sobretot entre les dones i, encara més especialment, entre les joves. En el simposi celebrat a Madrid es va insistir molt en la necessitat de conscienciar a no començar amb aquest hàbit perquè després la dona és molt reticent a deixar el tabac per qüestions estètiques, perquè engreixa. 



A més, adverteixen que la indústria tabaquera fa anys enginya estratègies que tenen en el punt de mira les dones i els joves per captar nous clients.

Celeste López
15/03/2012
La Vanguardia