dissabte, 29 de juny del 2013

Escoltar i ajudar els nens amb dificultats

No es tracta de classes de reforç, sinó d'algú que els ajuda i els escolta
Hi ha alumnes que han acabat la universitat

Un grup del Servei d'Intervenció Educativa de Salt. Càritas Salt
El Servei d'Intervenció Educativa (SIE) de Salt es va posar en marxa el curs 2001-02.Tres anys més tard es va poder ampliar a dos grups i oferir-lo a totes les escoles de la població amb el suport del pla d'entorn. És un espai de suport escolar per consolidar aprenentatges, hàbits i habilitats socials, destinat als alumnes de primària, de 9 a 12 anys. El curs vinent s'ampliarà per oferir el servei a nens de primer i segon d'ESO.

Són dues hores diàries, dos dies a la setmana, per a cada grup. Els grups estan formats per uns quinze alumnes, xifra que pot variar en funció dels voluntaris. S'intenta que l'atenció sigui al més personalitzada possible. No es tracta de classes de reforç, sinó de persones voluntàries que seuen al costat de cada un d'aquests petits i els dediquen el seu temps i la seva paciència per intentar que comprenguin els coneixements acadèmics i que al mateix temps entenguin que disposen d'algú que els escolta i acompanya en una etapa decisiva de la seva vida, en què encara s'ha d'aprendre tot i consolidar-ho.
Els voluntaris i els usuaris tenen com a referència l'Elisabet, tècnica de Càritas, que els coordina, prepara el material i fa el seguiment amb les escoles, famílies i infants. Habitualment són els mestres de cada escola els que envien els alumnes al SIE, tot i que, esporàdicament, algú arriba a través dels serveis socials. “N'estem molt satisfets, dels resultats”, assegura Montse Mané, presidenta de Càritas Salt. “Aquest any una nena del SIE va guanyar el concurs de poesia de Sant Jordi a la classe, i a la festa de final de curs va venir un noi que havia començat amb nosaltres i que aquest any ha acabat la universitat. Això justifica tot el nostre esforç.”

Miquel Torns/Pau Lanao


OPINIÓ
Espais d'aprenentatge i treball compartit

El dret dels infants a una educació de qualitat que desenvolupi els talents i les habilitats hauria de ser un objectiu prioritari. A la nostra societat, els bons tractes cap als nens i les nenes haurien d'estar garantits. Aquests drets, però, a vegades són vulnerats, dins de la pròpia família i per la administració, que amb tantes retallades esquinça el teixit del benestar. Malgrat que sembla que l'educació i la formació no són avui un valor preferent, hi ha tota una comunitat de persones que treballem perquè els nens tinguin accés a serveis que acompanyen el seu desenvolupament.
El SIE és una mostra d'aquest acompanyament a nens i nenes que requereixen suport en les tasques escolars. El seu entorn familiar no els pot oferir aquest suport i troben al SIE un espai per fer deures i per motivar-se a aprendre. Un context per relacionar-se amb altres nens, amb els educadors i voluntaris, i per millorar les competències formatives i les habilitats emocionals i socials.Quan un nen és inscrit al SIE tenim la certesa i la confiança que treballarem conjuntament perquè faci un procés que contribueixi a millorar el seu èxit escolar però que a més l'ajudi a ser millor persona.


Montse Illa 
29/06/13