dijous, 17 de setembre del 2015

Restaurants contra la fam

El cuiner gironí d'El Celler de Can Roca, Joan Roca, és enguany el padrí de la sisena edició de la campanya solidària d'Acció contra la Fam. L'objectiu és que els restaurants recaptin fons amb els seus plats per combatre la desnutrició infantil. 

El xef Joan Roca anima restaura­dors i clients a sumar-se a la campanya "Restaurants contra la Fam", de la qual aquest any és padrí i que per sisè any es posa en marxa amb uns 850 establiments a favor d'Acció contra la Fam, un 21% més que el 2015. Els restau­rants adherits han de triar de la seva carta dos plats solidaris, i cada vegada que se'n serveix un a un client l'establiment dóna entre 0,5 i 2 euros per a la campanya, una iniciativa que encara que sem­bla insignificant ja ha recaptat gairebé mig milió d'euros des que va arrencar, el 2010.

S'estima que l'u per cent dels més de 80.000 restaurants es­panyols ja s'han adherit a aquesta campanya, que estarà activa fins al 15 de novembre i que l'any passat va recaptar uns 125.000 euros, uns 170 eu­ros per establiment. Els res­taurants que encara no s'hi han sumat podran fer-ho fins al 30 de setembre. La campanya ha arrencat amb la preparació dels dos plats que se serviran com a solidaris al Roca Bar de l'Hotel Omm de Barcelona, una amanida verdal inspirada en les aromes del vi, amb notes de mango i espàrrecs, i un pollastre tandori.

La directora de comunicació d'Acció contra la Fam, Carmen Gayo, explica que l'objectiu de la campanya és que el 2020, coincidint amb el desè aniversari, s'arribi a 1.500 establiments. Joan Roca destaca que "és un honor ser útil des de la po­sició privilegiada que tenim ara els cuiners", i des d'El Celler de Can Roca "en aquest mo­ment dolç que ens permet ser més útils per a moltes coses, per posar en valor la nostra cultura gastronòmica i també poder mostrar la nostra cara solidària, que hi és des de fa molt temps i abans que es digués responsa­bilitat social".

Roca vol recordar que va néixer i va créi­xer en un barri d'exclusió social de Girona veient com la seva mare venia menús per la porta de davant i per la de darrere donava menjar a persones que no podien pagar-los, "i això era normal i lògic llavors, i ho segueix sent ara". Per al xef, "ara que tenim l'opor­tunitat cal fer crides als nostres col.legues i a la societat en general, perquè el que va als restaurants és el client, i dir-li que cal crear consciència solidària d'aquesta banda del món en la qual tenim tantes oportunitats, tap als que són a l'altra".

També assegura que sumar-se a aquesta ini­ciativa representa poc per als restaurants i molt per al global, que es pot canalitzar en tasques concretes i que ja que "nosaltres som un petit restaurant que hem estat tocats per la vareta de l'èxit, volem que aquest èxit si­gui també un èxit per a la solidaritat".

De la seva banda, el president de la Fede­ració Espanyola d'Hostaleria (FEHR), José María Rubio, recorda que quan el2o1o es va posar en marxa aquesta iniciativa l'hostale­ria estava en el pitjor moment de la crisi que ha patit el sector a Espanya, i ja llavors es va veure que valia la pena i molts van dir que sí "perquè els hostalers som gent solidària i per­què ho són els nostres clients".

Gayo ha remarcat que amb els 125.000 eu­ros recaptats l'any passat es pot fer la com­pra mensual de 5.000 famílies al Sahel, o com­prar un tractament mèdic i barres nutricionals per a 2.100 nens amb desnutrició agu­da. La campanya compta a més amb el su­port de la Federació Espanyola d'Hostaleria i el patrocini de l'empresa Makro i la proveï­dora de cafè de l'hostaleria Cafés Candelas.

Diari de Girona
15/09/2015