dijous, 14 d’abril del 2011

Consells per prevenir ser víctimes d'un delicte


De manera general es podria dir que la majoria d'estafes tenen en comú que l'estafador intenta guanyar la confiança de la víctima mitjançant arguments o estratègies que puguin semblar convincents en un moment donat. Això, sumat a la bona fe i, de vegades, a l’excés de confiança d'algunes persones, fa que aquestes siguin un objectiu clar per aquestes estafes.

Per tant s'ha de prendre especial atenció:

  • En la utilització de caixers automàtics, no treure grans quantitats i sempre des de la seguretat dels caixers a interior de les entitats bancàries, desconfiant d'aquelles persones que no coneixem, alguns fent-se passar per treballadors de la mateixa entitat, i s'acosten per ajudar-nos a resoldre algun problema mecànic o facilitar-nos el seu ús. També hem de desconfiar de les casualitats, un cop traiem una quantitat important de diners i quant marxem algú "topa" amb nosaltres o ens taca la jaqueta "sense voler".
  • En l'ús de dades personals: no donar mai números de telèfon particulars, adreces del nostre domicili, correu electrònic, números de documents personals (DNI, passaport, seguretat social,..) a no ser que confiem plenament que davant tenim l'empresa o persona a qui nosaltres els volem donar aquestes dades. En cas de dubte sempre podem trucar als números oficials de les empreses corresponents o consultar amb familiars o persones de confiança. Tampoc anotar els números secrets a la mateixa llibreta o portar-los apuntats en un lloc fàcilment identificables.
  • Desconfiar dels números de telèfon de tarifació addicional. És a dir, aquelles trucades en les que demanen trucar a un número de telèfon on ens informaran sobre promocions gratuïtes, regals, ofertes de treball.. Són trucades molt més cares de la tarifa habitual i en les quals els interessa mantenir-nos en línia el màxim de temps possible.
  • Quant utilitzem el cotxe: No deixar a la vista qualsevol objecte, bossa de mà, càmera digital, etc. que pugui motivar el robatori del mateix. A les àrees de servei no perdre de vista el nostre vehicle i desconfiar dels conductors que ens facin senyals perquè ens aturem.
  • A l'hora d'anar a comprar: no portar grans quantitats de diners ni fer-ne exhibició. Evitar portar el moneder en bosses de mà obertes o en butxaques de fàcil accés (com les posteriors dels pantalons) Feu servir bossa de mà amb tancament segur; porteu-la creuada i a la part del cos dirigida a la façana dels edificis.
  • Les revisions d'habitatge: Sempre que hagin de venir a realitzar la revisió, avisaran dies abans amb un cartell informatiu a l'escala, exposant el dia i hora que vindran. A més, abans de permetre l'accés al nostre habitatge, ens fixarem que portin el carnet d’instal•lador autoritzat pel departament d'indústria, penjat en un lloc visible. Un cop finalitzin la revisió ens entregaran un paper de certificat de revisió, en el qual posen si han trobat alguna anomalia. No donarem diners en efectiu per fer la reparació, ja que l'abonament es realitzarà al compte corrent que ja te la nostra companyia contractada i tampoc donarem dades personals. Abans d'arreglar qualsevol possible desperfecte heu de demanar un pressupost i assegurar-vos que la quantitat a pagar per la reparació és la correcta. No deixeu accedir a l'interior persones que no siguin de confiança o que no espereu. En cas de dubte sempre podeu trucar als números oficials de la companyia corresponent per informar-vos.

- A la primera part, en blau, hi ha l'explicació del telèfon 112, el telèfon que s'ha d'utilitzar per QUALSEVOL emergència, sigui sanitària, bombers, policial, forestal, etc. això sí, només es pot utilitzar en cas d'EMERGÈNCIA i no de consulta, que després seria el 012.

- A l'altra cara hi ha els consells més importants per evitar ser víctimes d'un fet delictiu: consells per prevenir possibles robatoris a la nostra llar, consells de seguretat per quant marxem de vacances, els números de tarificació addicional que són aquelles trucades que rebem i ens diuen que ens ha tocat un premi i ens fan trucar a aquests números que la trucada surt molt cara, i finalment que fer si som víctimes d'un delicte.


Jordi Bartomeu
Oficina de Relacions amb la Comunitat
Policia de la Generalitat - Mossos d'Esquadra