dimarts, 7 d’agost del 2012

Apostar pel comerç just

L'organització de Londres 2012 ha optat decididament per promoure el consum de productes de comerç just durant els Jocs Olímpics. De fet, tot el cafè, el te i la xocolata servit pel càtering dels Jocs porta l'etiqueta de comerç just. També s'han subministrat amb aquesta certificació altres articles com plàtans, taronges i fins al vi. La rellevància del comerç just en aquestes Olimpíades reflecteix el creixent compromís de la societat amb aquest moviment. El Regne Unit és el mercat més dinàmic del món per a aquest tipus de productes. Si el 2010 les vendes amb la certificació Fairtrade en aquest país ja van aconseguir la quantitat de 1.344 milions d'euros, el 2011 es van incrementar un 12%. 

A escala mundial, el comerç just continua creixent tot i la crisi. S'estima que la xifra global de vendes el 2011 va ser d'uns 4.800 milions d'euros, un 12% superior a la de l'any anterior. A més de Regne Unit, països com Estats Units, Alemanya, França, Suïssa i Canadà encapçalen la llista dels que més venen. A Espanya, les vendes en aquest sector van ser d'uns 15 milions d'euros el 2010, està a una gran distància de tots ells. Si la primera fase del creixement del comerç just venir de la mà de les ONG que van ser catalitzadores d'aquest, actualment les empreses estan tenint un rol molt determinant en la seva expansió. Als països amb mercats més madurs de comerç just, els supermercats incrementen any rere any la seva oferta d'aquest tipus de productes i també alguns articles de marca blanca. 

En altres casos, companyies capdavanteres estan transformant els seus productes per adequar-los als criteris de la certificació Fairtrade. Un exemple recent el tenim en els Maltesers. El cacau utilitzat per fabricar aquestes famoses boles de xocolata representarà una bona font d'ingressos per a moltes cooperatives d'Àfrica Occidental que podran vendre la seva mercaderia a un preu just. A més, per cada tona de cacau venut obtindran una aportació extra de 200 dòlars per a inversions en projectes socials i mediambientals. 

El comerç just cotitza a l'alça per als consumidors. Cal que les empreses s'uneixin a les ONG i altres entitats especialitzades per poder aportar una major i millor oferta. La seva contribució és vital perquè el comerç just segueixi expansionant i possibiliti que milions de petits productors en els països en vies de desenvolupament puguin optar a un futur millor.

Ignasi Carreras
06/08/2012
La Vanguardia