dissabte, 14 de febrer del 2015

El 35% dels joves no tenen prou formació mínima per treballar

Més d'un terç dels espanyols entre 25 i 34 anys s'enfronten al mercat laboral sense una qualificació mínima suficient, ja que han aconseguit graduar-se com a màxim en la Secundària Obligatòria (ESO), i no sempre, segons apunta l'OCDE.

Les dades de l'Informe Intermedi Panorama de l'Educació 2015 "confirmen que el sistema educatiu espanyol té un greu problema de formació educativa" d'aquestes persones, constata al seu torn l'Institut Nacional d'Avaluació Educativa (INEE) en una anàlisi d'aquesta qüestió.

Espanya, amb un 35%, dobla l'índex mitjà de l'OCDE de persones d'aquest tram d'edat en les mateixes circumstàncies (comencen la vida laboral sense un nivell mínim de qualificació), que és del 15% a la UE, segons dades del 2013.

Quan s'estudia tota la població adulta (25-64 anys), es comprova que el 44% dels espanyols només han arribat a cursar la Secundària Obligatòria, el doble que a la UE i l'OCDE.

"Els països tenen molt bones raons per evitar que la gent jove caigui en la trampa d'entrar en el mercat laboral i en l'etapa adulta sense una bona qualificació", explica el director del Departament d'Innovació i Indicadors de Progrés de l'OCDE, Dirk van Damme, en un article recollit per l'INEE.

Això es deu al fet que les dades de l'informe mostren que el risc relatiu de desocupació continua sent molt alt entre els adults d'un nivell educatiu baix.

"De fet, molts països han identificat el problema de l'abandonament precoç de l'educació i la formació com un dels grans reptes educatius", afegeix aquest responsable de l'OCDE.

Menys abandonament
Espanya ha aconseguit reduir l'abandonament en nou punts els cinc anys últims, fins a situar-se en el 21,9% (2014), però segueix allunyada de la mitjana de la UE (12% el 2013).

Com a mitjana, pràcticament el 14% de les persones que tenen únicament formació bàsica estan parades a l'OCDE, el 8% dels batxillers i titulats de FP mitjana, i el 5% dels graduats superiors.

A Espanya, la taxa de desocupació de les persones amb formació d'ESO com a màxim és del 33%. Però a més, la inserció laboral dels titulats en secundària postobligatòria és inferior a les taxes internacionals.

Així, treballen el 64,5% dels espanyols entre 25 i 64 anys amb estudis de FP mitjana (75% a l'OCDE i 75,6% a la UE).
Si són batxillers, treballen el 64,4% dels espanyols, mentre que són el 69,4% a l'OCDE i el 70,1% a la UE.

L'informe també crida l'atenció sobre el fet que el 9% de la població espanyola adulta té un títol FP mitjana, quatre vegades menys que la mitjana comunitària (39%). I a Alemanya arriba al 60%.

Un altre problema de la joventut espanyola és el dels ni-nis (no estudien i estan desocupats), que són el 24,5% entre els 20 i els 24 anys (11,3% a la UE-21) i el 27,1% entre els 25 i els 29 anys (10,9% a la UE-21).

A Espanya es dóna la paradoxa, a més, que el 41% dels joves (25-34 anys) han acabat ensenyances superiors, quan més d'un terç ni tan sols ha completat la FP mitjana o el batxillerat.

"El missatge és clar, si els països volen millorar de forma sostenible i inclusiva el creixement econòmic i el progrés social haurien, no només d'expandir els seus sistemes d'educació terciària (superior), sinó, a més, treballar en la reducció de la taxa de gent jove amb nivells educatius baixos", recomana Van Damme.

EFE
13/02/2015
El Peiodico.cat