dilluns, 12 de desembre del 2011

Elles també defensen els drets de tothom

El Grup de Gènere i Interculturalitat de la Coordinadora d'ONG Solidàries reivindica la lluita de les dones per un món més just i contra la violència

Han editat un mapa que recull el compromís d'activistes d'arreu del món que treballen en diferents àmbits de la política, la societat i els mitjans de comunicació



Detingudes, torturades, violades, casades contra la seva voluntat, passades pel ganivet de l'honor familiar i de la violència masclista o senzillamentoblidades, silenciades, invisibilitzades molt o poc en les modernes societats democràtiques... per a la meitat femenina de la població, la lluita per a la igualtat i per al ple reconeixement dels seus drets és encara una conquesta amb un llarg recorregut pendent. Val la pena recordar-ho un any més, quan se celebra l'aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans –10 de desembre de 1948– per part de l'Assemblea General de les Nacions Unides, una molt completa formulació en favor de la dignitat de la persona considerada com a “fonament per a la llibertat, la justícia i la pau al món”, nascuda en bona part per impedir la repetició dels horrors de la Segona Guerra Mundial.
És així que a redós del principi bàsic “tots els éssers humans neixen lliures i iguals en drets” i “tots els éssers humans tenen dret als mateixos drets i llibertats (articles 1 i 2)", en la declaració es preserva el dret a la vida, a l'educació, a la llibertat de pensament, d'expressió i de religió, a formar una família sense coaccions, a la presumpció d'innocència, a un judici just i s'hi condemna l'esclavitud, la discriminació, la tortura... Però caldrà esperar un temps ben significatiu encara perquè els drets de les dones siguin reconeguts com a drets humans: no serà fins a la cimera de l'ONU a Beijing, el 1995. I tanmateix elles són i han estat, en el decurs de la història, fermes, coratjoses i infatigables defensores dels drets humans, és a dir, dels drets per a tothom, i n'han patit les conseqüències, sovint des de la més gran indefensió. Una realitat que es recull en un mapa editat aquest novembre pel Grup de Gènere i Interculturalitat de la Coordinadora d'ONG Solidàries de les comarques gironines que, òbviament, no pretén ser exhaustiu, però sí que emblemàtic respecte a la diversitat d'activistes: de l'India a l'Iran, del Senegal a Mèxic, de Txetxènia a l'Argentina, de Rwanda als Estats Units, la lluita per un món més just té també un rostre femení que mereix sortir a la llum (vegeu algunes de les protagonistes del mapa destacades en aquestes planes).
Des del Grup de Gènere i Interculturalitat –que ha publicat també el mapa de la vergonya de les desigualtats de gènere– es fa èmfasi en el risc específic que corren les dones que s'enfronten a les vulneracions dels drets humans, tant per part de règims autoritaris o fonamentalistes, quan desafien la maquinària de repressió dels estats, com per part de les pròpies famílies i comunitats, especialment si contradiuen les normes culturals, religioses o socials sobre el rol femení, per la qual cosa es fa palès que sovint les activistes requereixen el màxim nivell de suport i protecció perquè “estan en perill pel que fan però també per qui són”. És una reflexió que podria subscriure la mexicana Marusia López, coordinadora de la publicació Violència contra les defensores dels Drets Humans, un esgarrifós document que detalla la persecució de què son objecte les dones que planten cara a la injustícia i la desigualtat.
Segons el Grup de Gènere i Interculturalitat és necessari fer visible i reivindicar la contribució de les dones a la millora de les seves societats des de diferents àmbits. Podem recordar, per exemple, la tasca tan coneguda de les Madres de la Plaza de Mayo (Argentina) i denunciar l'empresonament de la ruandesa Victoire Ingabire Umuhoza per part del règim de Paul Kagame, amb qui pretenia batre's democràticament a les urnes. I ens podem preguntar per les activitats de Leyla Zana (Kurdistan), Wangari Maathai (Kenya), Jody Williams (Estats Units), Aung San Suu Kyi (Birmània), Betty Williams (Irlanda del Nord), Sukeina Il Idrissi (Sàhara), Sihem Bensendrine (Tunísia), Nasrin Sotoudeh (Iran), Hina Jilani (Pakistan), Najia Hanefi (Afganistan), Manjula Pradeep (Índia), Rigoberta Menchú (Guatemala), o les Nobel de la Pau Ellen Johnson-Sirleaf (Libèria), Leymah Gbowee (Libèria), Tawakul Karman (Iemen); moltes d'elles, segurament, desconegudes per nosaltres. I encara hi ha, d'agrair, el compromís i posicionament de les històriques Mary Wollstonecraft, Clara Campoamor, Federica Montseny, Simone de Beauvoir o Rosa Luxemburg, que va dir que la llibertat no és res quan esdevé privilegi.

Rosa Parks no es va aixecar del seu seient (EUA)

Implicada en la lluita contra el racisme des de molt jove, l'1 de desembre de 1955 es va negar a obeir el conductor d'un autobús públic que volia obligar-la a cedir el seient a una dona blanca. El seu gest va tenir continuació amb altres accions no violentes de les que Martin Luther King en va ser portaveu i la Cort Suprema dels EUA va dictaminar contra la segregació en el transport. Va morir el 2005.

Natàlia Estemirova, una periodista valenta (Txetxènia)

Destacada activista russa a favor dels drets humans, havia recopilat molta informació sobre les atrocitats comeses a Txetxènia. Investigava segrestos, assassinats, violacions, execucions en massa, en recollia testimoni gràfic i ho difonia a la premsa i a les organitzacions internacionals. Després de recomanar el judici al mandatari Vladimir Putin, el 2009 va ser silenciada amb dos trets al cap.

Sampat Pal Devi, contra la violència masclista (Índia)

És la líder del grup Gulabi Gang que a la regió d'Uttar Pradesh ofereix protecció a les noies i dones que pateixen la violència masclista en la societat de castes de l'Índia: més de 2.000 cada any en aquesta regió segons dades de la National Comission for Women. El grup de Pal Devi acull les joves repudiades que es queden sense família i ha fundat unes quinze escoles per atendre'n l'educació.

Shirin Ebadi, la primera dona jutgessa (Iran)

Advocada i activista pels drets humans i per la democràcia, als 27 anys es va convertir en la primera jutgessa de l'Iran però el 1979 el règim de Khomeini la va obligar a dimitir. Ha creat diferents organitzacions per a la defensa dels drets dels infants, de les dones i dels presoners polítics, per la qual cosa ha trepitjat la presó. És autora d'onze llibres sobre drets humans i el 2003 va rebre el Nobel de la Pau.

Digna Ochoa, al costat dels més desfavorits (Mèxic)

Advocada, integrant del Centre de Drets Humans Miguel Agustín Pro Juárez, ha mantingut un fort compromís amb els més desfavorits i amb els grups polítics d'oposició. Va estar segrestada, va ser violada, i la Cort Interamericana de Drets Humans va ordenar mesures per protegir-ne la vida. No van ser suficients: el 19 d'octubre del 2001 va morir violentament i el seu assassinat resta impune.

Mariama Bâ, la lluita per l'educació de les nenes (Senegal)

Mestra i escriptora senegalesa, es va comprometre amb l'educació de les nenes, va reivindicar els drets de les dones en la seva societat i va combatre la política francesa d'assimilació. En la seva obra Una carta molt llarga aborda el dilema entre modernitat i tradició amb la problemàtica dels matrimonis forçats, la poligàmia i la mutilació genital femenina. Va morir l'any 1981.

Carme Vinyoles
12/12/2011
Font: aquí

“Amenaçar d'anar a l'infern ha passat de moda”

Foto: Quim Puig

Què hi fa, a Kenya?
Vaig anar a ajudar, em vaig enamorar del país, em vaig ordenar sacerdot i m'hi vaig quedar
a viure per sempre.

Va venir-li la vocació allà?
La vocació venia d'abans. Fer medicina també era per això.
Cap als 14 o 15 anys ja tenia una idea d'Església, no sabia exactament què. I allà, veus la situació i penses que potser pots ajudar més sent capellà, donant esperança espiritual, i al mateix temps donant felicitat amb la medicina. Combinar les dues coses.

Com hi va anar a parar?
De casualitat. Parlava amb gent que hi vivia i m'hi van animar. Al principi hi vaig anar de metge. Havia acabat la carrera de medicina al Clínic el 89, i el 90 ja vaig anar a Kenya. El camp de refugiats de Dadaab és a la nostra diòcesi, de Garissa, estem a 200 quilòmetres del camp i a 100 de Somàlia.

Zona de segrestos. Els condiciona?
No, perquè la feina del dia a dia la continues fent igual. Però sí que tens angoixa perquè ha passat diverses vegades per allà a prop. A la diòcesi, fa tres anys van raptar dues monges italianes i les van dur a Somàlia. Al cap de tres mesos les van alliberar.

Veure fam, set, sida i guerra día a dia, no és una prova de fe?
Sí. He tingut moltes decepcions, gent que diu que sí i al final és que no. Veus els resultats molt lentament i a llarg termini, però has de tenir fe, perquè si no... Moltes organitzacions vénen per un temps determinat, mig any, un any com a màxim, i fan una bona tasca, porten molts beneficis a la comunitat, però després van a una altra cosa. Nosaltres estem allà sempre, és com si estiguessis a casa, vivint amb la gent que t'estimes i fent la teva vida. No ens plantegem si ens donaran un premi o no.

El que es dicta des del Vaticà, a Europa, és aplicable a Kenya?
Tot ha canviat una mica. El Vaticà tampoc no vol dir moltes coses perquè se sap que el que importa és la persona. És la que ha de viure i afrontar el problema, i intentes ajudar-la de qualsevol manera.

Això inclou el preservatiu?
L'Església sempre ha estat en contra del preservatiu, però al final el que compta és la consciència de cada persona. La consciència de cadascú ha de determinar el que un fa amb la seva vida. Si una dona té la sida i el seu marit no, els dic que cada persona faci el que vulgui. Els explico les condicions i les conseqüències i cadascú aplica el que vol. No els diem no facis això perquè aniràs a l'infern [riu]. Això ja ha passat de moda.

Com s'ha d'avançar en prevenció?
Amb molta educació, a tots els nivells. El problema és la pobresa i la falta d'educació. La gent està molt manipulada pel govern, pels polítics, inclús per les religions. És gent molt senzilla, humil, innocent i fan el que els diuen. Cal educar la consciència perquè la persona decideixi per ella mateixa.

Metge i capellà, Josep Lluís Orpella (Barcelona, 1963) viu des de fa 20 anys a Kenya. La seva diòcesi acaba de rebre una ajuda de la Fundació Ordesa per a l'ampliació d'un hospital. 
Ve a Catalunya un cop cada dos anys.


Emili Bella
30/11/2011


Font: aquí