dilluns, 14 d’abril del 2014

L'autocontrol és la veritable valentia

James Robideau, indi Lakota, home espiritual
Tinc 71 anys. Vaig néixer a Dakota del Nord, en la reserva índia Spirit Lake (llac del diable) i visc a Nebraska, al costat de la reserva Oglala Lakota de Pine Ridge. He tingut 4 esposes, 3 fills i 8 néts. El nostre poble està sota el control il·legal dels EUA. Crec en el Gran Esperit.

La seva és una trista història d'abusos continus.
En tots els tractats que els sioux han signat amb els Estats Units des de 1868 s'explicita que no poden prendre les nostres terres sense la nostra aprovació. Així que les ha pres il·legalment.

A canvi, el 1924 els van fer ciutadans nord-americans.
Sí, i el 1934 es va dictar una llei perquè triéssim els nostres representants indis segons la nostra manera de fer. Fins llavors els nostres caps eren líders espirituals, amb una trajectòria d'honestedat, valors i respecte; després van manar els diners i la corrupció.

D'on surten aquests diners?
De grans corporacions que posen titelles que afavoreixen els seus interessos, que ens roben la terra i l'aigua i limiten el territori de les nostres reserves, riques en or i minerals valuosos.

Vostè va lluitar per recuperar-les.
Teníem a 35 corporacions intentant apropiar de les "Muntanyes Negres", un lloc sagrat per a nosaltres. Només la Hearst Corporation s Homestake Mini ha extret des de 1877 més de 18 bilions de dòlars en or mentre els lakota vivim en l'absoluta misèria; ni tan sols tenim gas per escalfar a l'hivern.

Es parla poc d'aquesta injustícia.
El Govern intenta que els lakota ens anem a viure a les ciutats. Des de 1890 se'ns va prohibir parlar la nostra llengua i practicar les nostres cerimònies. Hi va haver una política contínua d'extermini.

En els anys setanta es va convertir vostè en un líder del Moviment Indígena Americà (AIM).
Lluitàvem contra la venda il·legal d'una vuitena part de la reserva per part del govern tribal corrupte, encapçalat per Richard Wilson, al servei forestal dels EUA Era un moviment de drets civil que lluitava en els tribunals, però sempre ens rebia la policia, i acabem armant-nos.

Va encapçalar la comanda de les nacions del nord a l'ocupació de Wounded Knee.
És un lloc sagrat per a nosaltres. El 1890, 300 indis, dones i nens, van morir a mans del 7è Regiment de Cavalleria.

Un segle després tornaven a ser-hi.
Volíem que el món sabés que estem sota un govern corrupte que permet que les empreses es lucren, mentre el 90 % dels lakota estan sense feina. La policia va portar els seus tancs. Vàrem resistir 71 dies. Moltes tribus van acudir a lluitar.

I què va passar?
Una cosa bona: hi va haver un renaixement de la cultura lakota, recuperem les nostres cerimònies i ritus. Quan cada tribu va tornar a la seva terra, va indagar en les seves pròpies arrels. El món tenia posats els ulls en aquesta resistència, rebíem telegrames de suport de tots els racons. El govern dels EUA ens va prometre investigar la corrupció.

Què va ser de vostè?
Vaig seguir batallant amb altres indis en altres reserves i un any després me'n vaig anar a la muntanya a la recerca de la visió, i la meva vida va canviar.

En quin sentit?
Vaig rebre el missatge que la pipa de la pau és molt més poderosa que una pistola. Vaig descobrir el poder espiritual. Vaig sentir que qualsevol cosa que volgués passaria. El cel era clar, ni un sol núvol, vaig pregar a Wakan Tanka: "Mostreu-me la teva força, fes que plogui", i va ploure. A partir de llavors vaig buscar saviesa.

Qui el va instruir?
El cap Lakota Sicangu i home medicina Leonard Crow Dog (corb gos), que havia conservat el coneixement. Quan em vaig convertir en líder espiritual, vaig decidir emprendre camí i instruir a altres tribus en les nostres cerimònies.

Alguna cosa ha canviat?
Els pobres, la desocupació i l'alcohol segueixen entre nosaltres, però hem recuperat la nostra llengua cultura. Porto onze anys donant conferències a diferents ciutats eurepees.

En què creuen vostès?
En el gran esperit, inherent a totes les coses, en la mare terra, en que la cerimònia de la recerca de visió atorga dons a les persones perquè puguin ajudar altres. I en el silenci.

Jo també.
El silenci és l'equilibri perfecte. L'ésser que manté la seva individualitat sempre calmada i ferma davant les tempestes de l'existència té l'actitud d'un savi. L'autocontrol és la veritable valentia.

Quines han estat les seves experiències més importants?
La cerimònia yuwipi m'ha protegit de les bales, i quan he pregat al foc perquè una persona sanés, ha curat. Sabem comprendre els senyals i els sons espirituals (els ocells, les pedres, els arbres, el vent ens parlen).

Entén els ocells?
És clar, i vostè també si aprèn a escoltar. Estem tots relacionats, som part de la creació. A mi ningú em va explicar com havia de pregar. Vaig pujar a la muntanya, vaig quedar-m'hi, vaig fer dejuni, parlar als quatre vents. I vaig saber el què havia de saber sense que fos dit. 


Ima Sanchís
12/04/14