divendres, 10 de setembre del 2010

L’actitud humana i cristiana davant el sofriment

Diem que té un “bon cor” el qui s’atura davant el sofriment d’un altre, sigui quin sigui. En canvi, no té bon cor qui es desentén del sofriment dels altres ; els qui busca de viure feliç sense preocupar-se dels altres ; el que mira de passar la vida buscant de no sofrir i, a la vegada, no preocupant-se dels que pateixen. Cercar el bé dels altres és el distintiu d’un bon cor.

Amb el qui sofreix no ens és permès de “passar de llarg” amb indiferència, sinó que hem d’”aturar-nos” davant seu. Passar de llarg és inhumà i, de vegades, pot ser fins i tot criminal.
Penseu en els accidents de carretera. L’home de bon cor s’atura davant del qui pateix, no mogut per la curiositat, sinó per la compassió.

La compassió és una disposició profunda del cor, que esdevé sensible davant el sofriment aliè, fent-lo d’alguna manera propi: compati, “compadir” vol dir pati cum, “patir amb”. Sant Pau ho expressa amb un frase lapidària: “Ploreu amb els qui ploren!” (Carta als Romans, 12,15).

Moltes vegades, davant el sofriment dels altres no ens serà possible de fer-hi res. Les noticies de guerres, terratrèmols, inundacions, assassinats, o el fet de passar per davant d’un hospital –veritable “ciutat” de dolor físic i moral—ens fa palesa l’extensió del sofriment humà i sentim la impotència personal per alleujar-lo... tanmateix, sempre és possible la compassió; hem de cultivar la sensibilitat del cor. Serà en molts casos l’única o la principal manifestació del nostre amor i de la nostra solidaritat. La compassió és l’arrel de la disponibilitat.


I cal que en la família i en l’escola, encara que només sigui per motius humanitaris, es treballi amb perseverança per desvetllar i afirmar en els infants aque4sta sensibilitat envers el sofriment humà. Passar estones davant el televisor o al cinema contemplant escenes d’odi, de violència, de crueltat, de menyspreu de l’home o de simple insensibilitat envers el proïsme i els seus sofriments és deseducatiu per als infants i joves, i danya també la sensibilitat dels adults.

L’amor eficaç, la veritable solidaritat amb el qui sofreix neix del cor de l’home. L’amor al germà no s’ha de limitar a les bons paraules, cal que porti a compartir amb els necessitats els béns d’aquest món, i que porti sobretot a la prestació personal.

Algunes professions tenen per finalitat atendre els qui sofreixen o pal.liar el sofriment humà. Es el cas dels metges, dels infermers i infermeres i del personal sanitari auxiliar. La professionalitat no es pot limitar als aspectes tècnics per damunt de tot hi ha la relació humana amb el que pateix.

Hi ha centres que tenen com a finalitat atendre els qui sofreixen: els hospitals, les clíniques, els dispensaris, les cases de convalescència, els orfenats, els ventres geriàtrics... la part tècnica es cada dia més diversificada i especialitzada. Tanmateix és sumament important que el tracte amb el pacient sigui personalitzat, que la massificació no converteixi la “persona humana” en un “número”.                       

Cal recordar les institucions i organitzacions que exerceixen desinteressadament el servei al proïsme que sofreix. Foren molt importants en segles passats. Ara l’accent recau sobretot en el voluntariat de les persones que, sense negligir els seus deures familiars i professionals, dediquen bona part del seu temps a l’atenció als necessitats. Cal tenir present que el sofriment més gran de molts pacients és trobar-se sols. La Mare Teresa de Calcuta, bona coneixedora del món del sofriment, escriví: “Hi ha molt de sofriment en el món: moltíssim. I aquest sofriment físic és la fam, la manca de sostre, el de tota classe de malalties, però jo segueixo pensant que el sofriment més gran és el de sentir-se sols, sense amor, sense tenir ningú”.

De vegades per a un que pateix no podrem fer res més que escoltar-lo o fer-li companyia en silenci. I això és sovint el que necessita més.

Vicenç-Maria Capdevila
Professor emèrit de Teologia Dogmàtica
Facultat de Teologia de Barcelona

La nefrologia en els darrers 10 anys; passat i futur.

La nefrologia entén de les funcions renals, fora dels problemes de conducció i vies que tractarà d’urologia.


El ronyó fabrica una orina de qualitat, resulta fonamental en el manteniment del mitja intern i de la bioquímica de la vida, regula la tensió arterial, integra i coordina activitats bàsiques d’altres òrgans i sistemes.

La seva insuficiència en graus avançats resulta incompatible amb la vida. El tractament substitutiu resta com a solució, en els programes de diàlisi i de trasplantament.

En els darrers anys hem aprés a tractar millor l’hipertensió arterial i altres factors de risc , a alentir la progressió de d’insuficiència renal , a fer més efectiu i tolerable el tractament en diàlisi i s’ha aconseguit una durada superior del empelt renal al moderar la freqüència e intensitat dels episodis de rebuig.

Al temps, que tots aquets tractaments s’han pogut oferir a un creixent nombre de malalts, fins i tot als més vells i amb més problemes mèdics associats.

La funció renal ja és considera capital en la valoració integral del individu.



Donada l’escassetat relativa d’òrgans per trasplantar, avui demanem òrgans a persones de més de 70 anys i hem implementat el trasplantament de donant viu al aconseguir més facilitat, més seguretat i un temps de recuperació molt curts en les extraccions laparoscòpiques.

Com en altres especialitats mèdiques, tenim cada vegada més punyent el debat i les decisions sobre el moment en que la nostra cura és potser un no desitjat , però , real acarnissament terapèutic. De fet molts malalts son vius, fora de tota independència, sotmesos a una decrepitud física i cognitiva amb uns nivells de patiment impossibles hores d’ara d’apaivagar.

Dr. Torguet Escuder