dijous, 5 de juny del 2014

Empreses i entitats socials: noves formes de col.laboració

Cada dia hi ha més empreses que es plantegen la seva responsabilitat social. Si bé les empreses es creen per obtenir beneficis econòmics, els ingressos provenen de les persones i entitats de tot tipus (privades o públiques) que formen la societat. Sembla de justícia, per tant, que una part dels beneficis reverteixin en la mateixa. Cada dia n’hi ha més que s’ho plantegen, però el nombre de les que realment exerceixen aquesta responsabilitat social encara és molt per sota del que hauria de ser. 

 Tradicionalment, la col·laboració entre empreses i entitats socials s’ha basat en una relació donant–beneficiari: una empresa donava uns diners o uns productes a una entitat i aquesta els utilitzava per les seves activitats... i l’any següent tornava per demanar-ne més. Aquesta és una relació molt útil i còmoda, però no m’atreviria a dir-ne realment col·laboració puix que no es genera cap valor real de l’intercanvi entre les dues parts. Molt probablement, una carta d’agraïment, una menció a la memòria i poc més. 

Més tard apareix a redós de les grans empreses el voluntariat corporatiu, on es fomentava des de l’empresa que els seus treballadors actius i jubilats col·laboressin amb entitats de voluntariat i assignaven alguns recursos per a facilitar-ho. 

Amb les administracions passava tres quarts del mateix: les subvencions públiques proporcionaven la base del funcionament de les entitats socials, i el pressupost s’acabava de cobrir amb les donacions d’empreses i particulars. Es valorava l’acció social per sobre de tot i no es tenia en compte la viabilitat econòmica dels projectes que s’endegaven. Tota aquesta «pau social» es trencà en poc temps amb l’arribada de la crisi econòmica, la baixada (o pèrdua) de beneficis de les empreses i les retallades de pressupostos de les administracions ... amb la paradoxa que apareixen nous col·lectius que s’apropen a les entitats socials demanant ajuda i les desborda en haver de cobrir més necessitats amb menys recursos. 

I què han hagut de fer les entitats socials per seguir desenvolupant la seva tasca? Ni més ni menys que cercar nous recursos materials i econòmics a base d’imaginació i ganes de tirar endavant. En alguns casos s’han utilitzat noves tecnologies com les aplicacions de mòbil per fer microdonacions, alguns projectes s’han finançat amb micromecenatge (el famós «crowfunding»), hi ha entitats que han canviat l’activitat de jardineria al servei d’ajuntaments per horts ecològics, però també en altres casos s’ha optat per innovar establint aliances a mig/llarg termini entre entitats del mateix o altres sectors i també amb empreses. 

Un dels aspectes importants a destacar d’aquestes aliances és el fet que es transforma la relació tradicional entre donant i beneficiari, intrínsecament asimètrica, en una relació entre socis iguals, molt més rica i que genera valor a totes les parts que estan compromeses en tirar endavant el projecte comú. A casa nostra en tenim uns quants exemples. Per aprendre d’aquests projectes d’èxit i difondre’ls, fa uns dies la Federació Catalana de Voluntariat Social va organitzar una nova Jornada Voluntariat i Empresa sota el títol INNOVA COL.LABORANT. Els projectes que es van presentar són un reflex de la bona feina que tant entitats com empreses realitzen a les comarques de Girona, sovint poc coneguda però molt interessant. Ara en farem cinc cèntims de cada un. 

El primer que es va presentar és el d’Eurofirms Fundació. Fidel al seu lema “Obrim portes, donem oportunitats, renovem vides”, l’empresa de selecció de personal i treball temporal a la que està vinculada la fundació recull a les seves delegacions ofertes de feina específiques per a persones amb discapacitats i manté una borsa de treball específica per persones amb aquestes característiques. Per altra banda, assessora a persones amb discapacitat en la redacció de currículums i en la preparació d’entrevistes de treball. Fruit d’aquesta feina, des de l’any 2007 a l’actualitat ha inserit en el món laboral prop de 350 persones amb discapacitat. Dues entitats socials formen part important del patronat de la fundació. 

Després es va presentar el projecte Bolsos con Alma fruit de l’aliança entre una empresa privada (Alma Teas & Herbal Infusions) i tres centres especials de treball d’entitats agrupats en el Clúster Èxit (una altra forma de col·laboració). En aquest projecte, els sacs on arriben les primeres matèries que l’empresa gironina Alma compra per fer les seves infusions es converteixen en complements de moda de disseny únic que es venen a través d’internet i botigues seleccionades. Durant els primers mesos del projecte, s’han generat sis llocs de treball estables i s’han obtingut beneficis que s’han destinat a projectes socials. 

El tercer projecte presentat va ser el Oncotrail una cursa a peu de 100 km per equips, fruit de la col·laboració entre la Fundació Oncolliga Girona i dos clubs esportius: el Club Atlètic Palafrugell i l’Agrupació Excursionista de Palafrugell, que es fan càrrec de la direcció tècnica del projecte. També hi col·laboren la Creu Roja, Protecció Civil, la ADF de la zona i diverses empreses patrocinadores. Els diners provinents de la inscripció dels equips es dedica íntegrament a millorar les instal·lacions hospitalàries on reben tractament els malats de càncer. L’any 2013 es van recollir prop de 60.000 €, que es van destinar als hospitals de Palamós, Santa Caterina, Josep Trueta, Campdevànol i Figueres. 

Per altra banda la Federació Catalana de Voluntariat social va anunciar una gran trobada entre empreses i entitats socials que es farà a Barcelona el proper 20 d’octubre, on hi estan també convidats administracions, patronals i sindicats. Aquesta trobada, anomenada Marketplace, arriba enguany a la segona edició i té coma objectiu reunir entitats socials, empreses amb polítiques actives de responsabilitat social, centres especials de treball i plataformes de promoció de la responsabilitat social per compartir experiències, potencial la col·laboració i promoure nous models de partenariat. 

Innovar en l’establiment d’aliances estratègiques entre el món de les entitats socials i el món empresarial, sense oblidar les administracions, convertint relacions donant – beneficiari en un pacte entre socis és un dels factors d’èxit en la consolidació dels projectes socials.

Xavier Ribas 
05/06/14