divendres, 6 de juny del 2014

Hi ha una innovació de la qual no es parla: la social

Entrevista a Javier Gonzàlez Abad, director gerent del Citilab de Cornellà 
 
Apoderar: vet aquí una funció radical del Citilab. Acompanyar els usuaris per ser gestors de la pròpia vida. Qualsevol en pot ser usuari. Una idea d'empresa, un desig d'ampliar coneixements, la voluntat de reciclar el perfil professional... Els espais estan oberts i s'ofereix assessorament personal. El punt de partida: “Què vols fer?”

El Citilab de Cornellà és un laboratori ciutadà. Amb què treballa? Amb idees. Les crea? Més aviat les escolta i les acompanya. I forma. Algunes d'aquestes idees es convertiran en projectes empresarials. D'altres seran una aportació en el camp del coneixement. Com a planter, ara té disset empreses, totes de base tecnològica o amb algun tret innovador. Per exemple, el grup que treballa en el camp de la realitat virtual i augmentada. També hi ha qui està treballant en les APS. Exploracions capdavanteres. “Tots podem crear”, diuen.
 
Ajudar que tothom estigui inclòs en la societat del coneixement, fomentar la recerca i la innovació...
Anem una mica contra corrent. Parlar de recerca i innovació en un moment en què la societat busca resultats immediats... Com aquell qui diu, és de valents. La idea sempre ha estat que el Citilab fos un centre de referència quant a coneixement i foment del coneixement. Com a laboratori que som, seguim fent recerca, obtenim coneixement i fem experiments per obtenir mètodes al voltant dels reptes que té la societat. I sempre molt relacionats amb Europa, perquè tenim projectes europeus.

Món intangible. Hi ha qui pot pensar, si no els coneix, que treballen amb fum.

Estem fent recerca sobre els nous models d'organització, per exemple. Com han de ser en el futur? Fins al moment, tenien una estructura jeràrquica, poc participativa... S'ha d'evolucionar cap a una altra direcció, perquè el que teníem fins ara ja no funciona. S'ha de coliderar, participar, fer que tothom es comprometi pel que fa a les solucions que es volen obtenir... Aquest plantejament està molt allunyat de la visió aquella d'“algú m'ha de resoldre els problemes”. Per què la ciutadania no participa en processos que li són rellevants? Com s'estableixen xarxes de confiança en l'àmbit virtual i en l'àmbit presencial? Com es fa el lideratge? Fem recerca sobre tot això...

Citilab, un laboratori ciutadà.
Som un laboratori, un lloc on acceptem reptes. Quan es parla de laboratori, se sol pensar en la innovació de producte i servei. És a dir, que jo pugui col·locar un producte o un servei nou, o crear moltes empreses, perquè això és crear riquesa... La innovació, a Citilab, l'entenem, però, com un procés en què les persones del carrer són apoderades, són formades. Les acompanyem perquè siguin conscients que poden ser creadores de la solució que busquen i no esperar que algú els ho resolgui. Que siguin actors principals. Això és innovació social.

Expliqui-m'ho més.
Tenim innovacions socials que estan capgirant moltes coses. El concepte d'internet i de xarxa social, per exemple. Ningú creia que arribaria a tenir la repercussió que té. I ara ningú es qüestiona si la xarxa social funciona. És evident que és una vida paral·lela en línia. Les estratègies de les marques comencen a evolucionar cap a si són capaces de crear una comunitat que parli bé del seu producte, i no pas convèncer sobre el seu producte o servei. Vivim en un món molt canviant i hi ha una innovació de la qual no es parla: la social. Ara costa trobar finançament... Doncs algú s'inventa el micromecenatge. És innovació social!

Estem vivint una època molt dura...

Ningú dubta de les conseqüències de la crisi. Neixen nous models de relació laboral. No dic que siguin volguts... Tant de bo poguéssim seguir com abans. Però és clar que les persones s'han d'estar formant contínuament, reconvertir el seu perfil i trobar la manera d'autosubsistir. Hem de preparar-les per a això. No parlo de formar ments, sinó de canviar ments, actituds: es pot participar en la societat del coneixement de manera activa i creativa. Al Citilab l'escoltarem.

Què s'espera de Citilab?
S'espera que diguem: “Per aquí no, que ja ho hem provat; millor per allà.” Anar al davant. Si s'ha de cometre algun error, millor cometre'l al laboratori, i no fora. És la missió del Citilab: crear un entorn controlat, per fer proves sobre el que ens preocupa, per rumiar sobre els reptes que ens planteja la societat, ja sigui el teixit empresarial, ja sigui el sector educatiu... I trobar-hi solucions.


Mercè Miralles
27/05/14
El Punt Avui