dilluns, 22 d’agost del 2011

Saber escoltar; què és l’escolta activa?

Les relacions socials, la quantitat i qualitat de les nostres interaccions amb els altres, se situen entre els factors imprescindibles per al benestar emocional.
I a més, tota interrelació entre éssers humans s’inicia quan algú comunica quelcom i un altre atén.
Un parla i l’altre escolta.
Però d’escoltar, també se n’ha d’aprendre.

Escoltar és una competència essencial de tota persona, però més en l’acompanyant.
Rémi écoutant la mer
Edouard Boubat- 1995

Ara ja fa uns quants anys, els psicòlegs nord-americans Matthew McKay, Martha Davis I Patrick Fanning van escriure un magnífic tractat sobre comunicació que van publicar amb el títol de Messages: The Communication Skills Boock (Missatges: el llibre de les tècniques de comunicació).
Els autors afirmen que escoltar de veritat es basa en la intenció de fer una d’aquestes quatre coses:
 1. Entendre algú
 2. Gaudir amb algú
 3. Aprendre alguna cosa
 4. Ajudar o consolar

La clau per escoltar de debò és voler escoltar i posar-s’hi
Si t’esforces per concentrar-te i escoltar activament, la teva manera d’escoltar millora en pocs dies o setmanes.
Algunes persones tenen autèntiques dificultats per escoltar perquè disposen d’uns hàbits inadequats i comenten certs errors que dificulten l’escolta activa.
McKay, Davis i Fanning enumeren els següents errors o hàbits incorrectes:
 1. Comparar o comparar-se.
 2. Endevinar el que pensa l’altre. Fer suposicions.
 3. Estar preparant el comentari següent.
 4. Estar únicament interessat en algun tipus d’informació i desatendre la resta.
 5. Jutjar, etiquetar, prejutjar.
 6. Pensar en altres coses.
 7. Donar consells.
 8. Buscar desacords. Discutir.
 9. Tenir la raó. Fer els possibles per evitar equivocar-te.
10. Canviar de tema. Fer bromes per evitar l’altra.
11. Estar únicament pendent d’agradar a l’altra.
Per millorar l’habilitat eficaçment, suggereixen que se segueixen aquestes simples passes:
a)     Escoltar activament requereix implicar-se en la comunicació intentant aclarir i resumir el que diu l’altre, fent preguntes i retroalimentant-lo.
b)     Escoltar amb empatia implica intentar escoltar no només allò que ens diuen, sinó comprendre el que ens volen dir i tenir present el que poden sentir amb allò que ens comuniquen. Per això és fonamental disposar d’un mínim de control emocional. La capacitat d’escoltar disminueix naturalment quan algú està enfadat o té una actitud crítica o autocompasissiva.
c)     Escoltar amb la ment oberta implica alliberar-se de prejudicis i estar disposat a canviar d’opinió, sense por a no tenir la raó. És a dir, estar disposat a escoltar sense jutjar ni condemnar. Escoltar i prou.
Bibliografia:
Salmurri, Ferran (2004) Llibertat emocional. Edicions La Magrana, S.A.
Lola Márquez