divendres, 17 d’octubre del 2014

El 17% de catalans fan alguna activitat de voluntariat

El 17% de la població catalana fa alguna activitat de voluntariat. Si s’hi sumen entitats socials, culturals, comunitàries, ambientals i de cooperació hi ha més d’1,2 milions de catalans que dediquen part del seu temps a donar suport als altres. “Són les últimes dades que tenim, però segur que si s’actualitzen seran molts més”, diu convençuda la presidenta de la Federació Catalana de Voluntariat Social (FCVS), Francina Alsina. La mobilització del voluntariat és una de les característiques del teixit social català. Un sector que, amb la crisi, busca dependre menys de les administracions i aconseguir més aliances amb les empreses. Dilluns vinent més d’una setantena d’entitats i empreses parlaran de responsabilitat social i voluntariat al Marketplace Europeu 2014, que es farà al Born, a Barcelona. És un dels actes del Tricentenari i de Barcelona Capital Europea del Voluntariat.

L’any 2011 la Federació Catalana de Voluntariat Social va organitzar el primer Marketplace al Museu Marítim. “No vam saber engrescar-les i les empreses no hi van venir. No funciona anar només a l’empresa a demanar diners. La idea ha de ser: implica’t en el meu projecte i anem junts, agafats de la mà”, reflexiona en veu alta Alsina Els errors i les mancances d’aquella primera experiència han fet plantejar la trobada de dilluns de manera diferent. Les entitats fa temps que es preparen i han fet, per exemple, cursos sobre responsabilitat social, sobre com comunicar i com fer-ho amb el llenguatge més adient per convèncer les empreses. Perquè en definitiva es tractarà d’això: les entitats buscaran col.laboradors per tirar endavant els seus projectes.

La jornada, oberta a tothom, s’organitzarà a partir de cinc taules de diàleg amb acadèmics, empresaris i representants d’organitzacions, en les quals es parlarà de responsabilitat social, voluntariat i moviments socials. Hi haurà setanta estands, un espai on els participants podran establir contactes i tallers formatius i d’intercanvi d’experiències. A més, en el Pitching Solidari sis entitats –entre elles Avismón, l’Associació Provincial de Paràlisi Cerebral de Tarragona i Rubí d’Arrel– presentaran els projectes a representants d’empreses i institucions.

Una prova de maduresa
Fomentar i debatre el futur de la relació en el món de l’empresa i el del tercer sector social és l’eix principal de les desenes d’activitats que dilluns vinent se celebraran al Marketplace Europeu 2014, al recinte del Born. “Hem picat molt de ferro fred”, resumeix la presidenta de la Federació Catalana de Voluntariat Social (FCVS), Francina Alsina, per explicar amb satisfacció que han convençut tot tipus d’empreses que seran a la trobada obertes a escoltar el món social. També està satisfeta pel procés de preparació de les entitats. “Les organitzacions ens hem d’espavilar i no dependre tant de les administracions. Implicar la societat civil és una prova de maduresa del sector social”, planteja. Alsina reconeix que els recels sovint han vingut de les dues bandes i això s’està superant. “L’empresa que s’involucra en un projecte social no ho fa per netejar-se la consciència”, diu, convençuda, Alsina.


Sònia Pau
15/10/14
El Punt Avui