Les noies infravaloren les seves habilitats matemàtiques
Els nois es consideren més preparats també en matèria tecnològica, tot i que treuen pitjors notes
Les estudiants de batxillerat menystenen les seves habilitats en molts camps Foto: MANEL LLADÓ. |
Per norma general, els resultats acadèmics de les noies són sensiblement superiors als dels nois en matemàtiques. També quan es valoren les competències científiques o tecnològiques. Però, tot i això, les alumnes infravaloren les seves aptituds i consideren que tenen menys competències que els seus companys. Els nois, en canvi, sobrevaloren la seva preparació i això, juntament amb un entorn amb estereotips masclistes, repercuteix en la predisposició per orientar la seva formació universitària cap a aquests terrenys.
Aquesta és una de les conclusions d'un treball que durant sis anys ha seguit més de 1.500 estudiants d'instituts de Barcelona i Madrid presentat ahir per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Als dos centres la presència de noies estudiant enginyeria informàtica és alarmantment baixa: un 9,3% a la UOC (240 dones contra 2.320 homes) i un 8,6% a la UPC.
Aquesta és, però, una disparitat que ve de lluny. Segons dades de l'estudi liderat per Milagros Sainz, directora del grup d'investigació Gènere i TIC de la UOC, quan els alumnes tenen 15 anys ja es detecta la divergència: el 25% dels nois volen estudiar informàtica, mentre que només el 9% de les noies s'hi senten atretes.
Sainz remarca que “hi ha una bretxa de gènere en la percepció de competències en assignatures de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques”, i ho vincula al fet que “vivim en una societat que és molt més exigent amb les noies que amb els nois”. Aquesta percepció de les competències, sovint generada des de l'entorn familiar o social, és important perquè, segons Sainz, a l'hora de decidir quin grau universitari cursar, pesa més que els resultats acadèmics.
Les dues universitats han iniciat una campanya per combatre aquesta discriminació amb un vídeo, que vol esdevenir viral, on recorre a pioneres com ara Ada Lovelace i Evelyn Berezin per frenar una disparitat que el World Economic Forum creu que desapareixerà el 2133.
LA XIFRA
9
alumnes
de cada 100 inscrits en enginyeria informàtica són dones, segons dades de la UOC.
LA FRASE
És preocupant perquè les professions cada cop estaran més vinculades a les tecnologies
Núria Castell
DEGANA DE LA FACULTAT D'INFORMÀTICA DE LA UPC
Dues catalanes, entre la millor innovació europea
Dues dones catalanes figuren entre les dotze finalistes del premi de la Unió Europea a les dones innovadores, que es lliurarà demà amb motiu del Dia Internacional de la Dona. La mataronina Gemma Galdón Clavell és fundadora i directora de recerca a Eticas Research and Consulting, que ofereix solucions en els camps de la seguretat pública i la protecció de dades i promou la investigació i innovació aplicant l'ús intensiu de dades. L'altra finalista catalana, Isabel Trillas Gay, és la cocreadora a Barcelona de Biocontrol Technologies, que ofereix bioplaguicides per reduir al mínim l'impacte dels plaguicides en la salut i el medi ambient.
Totes dues tindran entre les seves rivals la creadora basca d'una empresa que combina neurociència i realitat virtual per curar les malalties mentals i una gallega especialitzada en nanotecnologia, a banda de rivals franceses, alemanyes, angleses i sueques.
A més, en aquesta edició la Unió Europea també estrenarà el premi Rising Innovator (innovadora a l'alça) per reconèixer “l'excel·lència en les dones empresàries de 30 anys o més joves”, que inclou tres candidates d'Itàlia, França i Bulgària.
07/03/2017
El Punt Avui
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tan sols acceptarem comentaris que siguin signats amb els vostres veritables noms, la resta seran eliminats.
Gràcies