Home i dona són únics. La dona pensa, sent i
experimenta la vida a la seva manera, única. Creada
a imatge del Creador, la dona, no menys que l’home,
és creadora del nostre món humà, mitjançant la seva
dedicació, les seves habilitats, els seus talents i carismes.
Presentant entre nosaltres un Déu que és amor,
i fent-ho com ho va fer, Jesús va habilitar també les
dones per representar aquell amor: per ser nuncis de
la Bona Nova, ministres dels seus sagraments de vida.
Les dones són persones humanes plenes, i ciutadanes
de ple dret en la comunitat d’amor de Jesús.
Per captar en tota la seva dimensió l’estatus i
la missió de la dona a l’Església, necessitem primer
exorcitzar els dimonis que han asfixiat la fe i la vida
cristiana durant moltes generacions.
Confrontant el passat
En la nostra llarga història com a comunitat
cristiana hem comès molts errors. Ara admetem amb
vergonya que hem tolerat l’esclavitud, el racisme,
les conquestes colonials, l’explotació dels menors...
I respecte de les dones? L’Església va permetre que
les dones de la nostra comunitat –les nostres mares,
germanes i filles– fossin tractades com a membres de
segona classe. I el que és pitjor: va presentar raons
religioses per provar la seva inferioritat.
Els ensenyants i predicadors van atribuir-ho a Déu
Creador: Ell va ser qui va fer l’home més fort, més
intel·ligent i confiable que la dona, se’ns va dir. El
Creador va confiar el control a l’home, i va posar la
dona sota la seva autoritat. És el que també hauria
volgut Jesús, es va dir. Jesús hauria dit que els homes,
no pas les dones, el representarien en els sagraments.
Ells haurien de presidir l’eucaristia. Les dones
haurien de dedicar-se al servei, i a tenir fills, com la
Verge Maria, la principal virtut de la qual fou la humilitat,
malgrat ser la Mare de Déu.
Però per lliurar-nos del dimoni dels prejudicis
contra la dona, s’ha de recular més.
Les nostres arrels en les cultures paganes
Cap discriminació ve de Déu. Doncs bé: això també
s’aplica en el cas de la dona.
La fe cristiana va créixer en l’àmbit de les cultures jueva, grega i romana. La fe cristiana no tenia experiència
i, tot sovint, no va saber detectar els valors
equivocats de les societats en les quals va viure. Això
també va afectar la seva posició respecte de la dona.
A totes les societats d’aquell temps la dona era considerada
de segona categoria. Es creia, per exemple, que
la dona no era un ésser humà complet; només l’home
duia la llavor que, segons es pensava, contenia la futura
persona completa. Les dones eren com el terreny
en el qual es planta la llavor. L’home produeix la vida;
la dona simplement l’alimenta; així es pensava.
Encara més: es donava per segur que els homes
havien de governar, i les dones obeir. La llei romana
va expulsar les dones dels oficis públics. La dona no
podia testificar en els judicis. No tenia cap dret sobre
els fills. El marit tenia tota l’autoritat a casa. I
tot això era per protegir les dones, per la seva pobre
ment i el seu dèbil caràcter...
Com un primer pas per adreçar els errors comesos
contra les dones, hauríem d’exposar l’origen pregon
d’aquests errors. La causa real està en el món quotidià
en el qual els nostres avantpassats cristians van viure:
els seus costums socials, la seva manera de pensar i
de parlar, el que pensaven de la naturalesa humana,
les tradicions de les seves religions paganes. L’origen
més pregon de la discriminació contra la dona va ser
una visió de món que encara no havia estat guarida
per la visió que va dur Jesús.
Durant dinou segles els cristians van continuar
tolerant l’esclavitud per no haver captat plenament la
igualtat fonamental de tots els éssers humans que es
desprèn del missatge de Jesús. És a dir, en el nostre
cas: els cristians van discriminar la dona perquè encara
pensaven com a pagans i no tenien la plenitud de
la visió de Jesús. Però això no és pas tot...
Racionalització
Sí, la cultura pagana va ser la causa del problema.
Però no pas l’única. Mirem el cas paral·lel de
l’esclavitud al qual ens acabem de referir. Els primers
cristians van acceptar l’esclavitud perquè l’acceptava
la societat pagana en la qual vivien. Aleshores, els
predicadors i els ensenyants van començar a justificar l’esclavitud amb textos de l’Antic Testament, del temps anterior a Jesús, textos que no miraven la dona
com després va mirar-la Jesús.
Doncs el mateix va passar amb el tema de la dona.
A l’Antic Testament, els pares i els marits governaven
les seves famílies. Els sacerdots i els levites del Temple
eren homes. Les dones no podien presentar el seu
propi sacrifici al Temple ni fer vots pel seu compte. La
dona estava subjecta en tot a l’home, i això era vist
com una càrrega que gravitava sobre la dona per causa
de la transgressió que va cometre Eva al Paradís: El
teu home et dominarà (Gn 3, 18)...
Doncs bé, els predicadors cristians van començar a
aplicar això també a les dones cristianes. Interpretaren
algunes de les accions de Jesús a la llum de l’Antic
Testament, sense adonar-se’n que Jesús, com digué
Pau, havia vingut a posar en marxa una creació completament
nova (2 Cors 5,11).
El missatge de Jesús
En el seu ministeri Jesús va posar especial atenció
en les necessitats de les dones. Quan la dona que
patia una hemorràgia va tocar Jesús des de darrera,
“s’adonà a l’instant de la força que havia sortit d’ell”
(Mc 5, 21-43). La dona sirofenícia va suplicar a Jesús
que expulsés un dimoni de la seva filla (Mc 7, 24-30).
Jesús també va reaccionar als gestos silenciosos de la
dona: la prostituta penedida que va ungir els peus de
Jesús (Lc 7, 36-50), la vídua que plorava rere el fèretre
del seu fill (Lc 7, 11-17), la dona encorbada per
l’artritis (Lc 13, 10-17), la vídua que va posar dues
monedetes a la bacina del temple (Lc 21, 1-4) i les
dones de Jerusalem que ploraven quan passava amb la
creu (Lc 23, 27-31).
Per a la seva ensenyança, Jesús va prendre exemples
de la vida de les dones tant com de la dels homes.
Sabia que les dones guarden els seus tresors en
cofres i que encenen una llàntia al capvespre (Mt 6,
19-21; 5, 15-16). Va parlar dels nens que juguen a la
plaça i de les nenes que s’il·lusionen amb les arres
per a les seves noces (Mt 11, 16-19; 25, 1-13). Sovint
va dir les seves paràboles per parelles, una sobre una
dona, en paral·lel amb una altra sobre un home: la
mestressa de casa que posa llevat a la massa (Lc 13,
20-21), la dona que perd una moneda (Lc 15, 8-10)
i la vídua pobre que dóna la tabarra al jutge (Lc 18,
1-8)...
Jesús va convidar homes i dones a entrar en el
Regne del Déu de l’amor, pel baptisme. Les dones van
rebre el mateix baptisme que els homes. Això va ser
un canvi revolucionari. En els temps de l’Antic Testament,
les dones no eren personalment membres de
l’Aliança, perquè no estaven circumcisades. Eren part
de l’Aliança indirectament: a través dels seus pares o
dels seus marits. No podien presentar els seus propis
sacrificis. Però Jesús va canviar tot això. Cada dona
batejada ve a ser un “altre Crist”, igual que l’home:
“tots els qui heu estat batejats en Crist us heu revestit
de Crist. Ja no hi ha jueu ni grec, esclau ni
lliure, home ni dona” (Gal 3, 28) Cada dona batejada
comparteix plenament la missió que Crist té com a
sacerdot, profeta i rei.
Jesús va escollir dotze homes com els seus apòstols.
Va escollir homes perquè havien de reemplaçar
els dotze antics patriarques. Escollint només homes no
va pas voler excloure d’aquest ministeri en el futur a
les dones. Si va escollir només jueus entre els primers
dotze; volia que tots els futurs ministres fossin jueus?
Però, de fet, les dones van ser ministres, vàries
l’acompanyaven en el seu ministeri: Maria de Magdala,
Joana l’esposa de Cuses,el primer ministre d’Herodes,
Susanna i moltes altres (Lc 8, 1-4).
Jesús va confirmar-ho en el darrer sopar. Va voler
que fos un sopar pasqual (Lc 22, 7-16). Ara sabem
que les dones sempre van participar en els àpats de
les comunitats de Jesús de les quals parlen els evangelis.
Tota la família havia de prendre part al sopar
pasqual, segons el ritual (Ex 12, 1-4). Els evangelis
esmenten l’arribada de Jesús i dels Dotze aquella
tarda (Mc 14, 17), però altres deixebles havien estat
preparant-ho tot, dones entre ells. És segur que la
seva mare, Maria, i altres deixebles hi eren.
Va ser a tots els deixebles, homes i dones, a qui
Jesús digué: “Mengeu-ne tots, això és el meu cos.
Feu-ho en memòria meva”. Aquí, el “tots” inclou homes
i dones. Ningú no ha dubtat mai que Jesús volgués
que les dones rebessin la comunió tant com els
homes. Com es pot dubtar que Jesús habilités les dones
tant com els homes per celebrar la seva memòria a través de l’Eucaristia? El Concili de Trento va afirmar
el 1562 que Crist va instituir el sacerdoci eucarístic
precisament amb les paraules “Feu això en memòria
meva”. Si va ser així, les dones, no estan també habilitades
per a ser sacerdots en nom de Crist?
Maria Van Hoesel
Kingston, Jamaica
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tan sols acceptarem comentaris que siguin signats amb els vostres veritables noms, la resta seran eliminats.
Gràcies