En sentit estricte, l’activitat de compartir no es pot
considerar, en si mateixa, com un valor, sinó com
una activitat que, en ser exercida, expressa valors
com la generositat, la solidaritat, la tolerància i,
fins i tot, la bonhomia. Els valors s’expressen en
les nostres formes de viure, en els nostres hàbits col·lectius,
però no tan sols en el que fem, sinó també en el que deixem de
fer. Acció i omissió són àmbits expressius dels valors que
realment tenim.
La paraula compartir significa, etimològicament, dividir, fragmentar,
parcel·lar una realitat per distribuir-la entre diferents
persones. En sentit originari, significa partir-amb-l’altre i té la
mateixa arrel que altres verbs com repartir, impartir, encara
que el prefix llatí cum, que és el mateix de compassió (cumpatior)
es refereix a l’altre; indica una obertura a l’altre, invoca
una espècie de vinculació afectiva amb un altre ésser humà.
Una cosa és, per exemple, partir un tros de bronze i una altra,
de molt diferent, és compartir el pa. El cum de compartir indica
obertura a l’alteritat i en aquest sentit és una activitat que, per
definició, ens projecta cap als altres i ens allibera de les nostres
tendències egocèntriques.
El verb compartir, però, no té solament un sentit material,
sinó també es pot referir al terreny dels sentiments, de les
creences i al camp de les idees. De fet, en el llenguatge
col·loquial, diem que compartim, amb els altres, idees i
sentiments, a més a més d’objectes materials, de coses i
propietats.
Compartir idees no significa tenir les mateixes idees que
els altres, sinó tenir idees semblants respecte una qüesti.,
participar d’un cert esquema de nocions. Les idees es poden
compartir, perquè, en sentit estricte, no pertanyen a ningú,
sinó que, com Plató diria, existeixen de manera permanent i els
éssers humans, en pensar, les captem i, posteriorment, les
enraonem i les comuniquem als altres.
Les creences també poden ser compartides i, de fet, una
comunitat religiosa està vertebrada per persones que, d’una
manera o altra, comparteixen un conjunt de creences, encara
que només cadascun dels membres sap exactament què creu.
La comunitat està, doncs, integrada per persones que participen
d’una mateixa fe, però cadascuna d’elles hi participa
segons el seu carisma personal.
Els sentiments també es poden compartir. Podem compartir,
per exemple, un sentiment de tristesa per una desgràcia
col·lectiva, però també un sentiment d’eufòria com a conseqü.ncia
d’un triomf que afecta tota la comunitat. Els sentiments
són viscuts diferentment en cada persona i, com passa amb
les idees i les creences, tampoc no els compartim exactament
de la mateixa manera, sinó que els compartim analògicament.
La possibilitat de poder compartir els sentiments, les creences
i les idees és el que humanitza les societats, el que, pròpiament,
les fa humanes. En una societat en la qual fos impossible
compartir amb els nostres semblants allò que creiem, que
pensem i que sentim, no tindria massa sentit viure-hi. Jo, com
a mínim, no voldria viure en un món d’aquestes característiques.
De fet, no podria qualificar-se d’humana una societat
d’aquest tipus.
Pot ocórrer que tinguem més o menys capacitat expressiva
i que necessitem educar-nos en l’art de compartir, però
l’activitat de compartir és el que, de fet, dóna sentit a les comunitats
humanes. La dificultat en l’activitat de compartir pot ser
causada per una manca d’expressivitat o bé per una tendència
possessiva desorbitada. Ambdues possibilitats, però, no són
excloents.
Hi ha persones que senten el desig de compartir el que
pensen, el que senten i creuen, però els manca llenguatge verbal
i no verbal per poder exterioritzar tot això que porten a
dins. En aquest cas, l’activitat de compartir falla per problemes
comunicatius que, en certa manera, es poden pal·liar. Però, hi
ha persones que, tot i tenir la capacitat expressiva i comunicativa
molt desenvolupada, prefereixen no fer extensible als
altres allò que senten, creuen o pensen. De vegades, per
vergonya; altres, per por. Aquestes dificultats, que també
poden pal·liar-se, obstaculitzen greument aquest procés.
En contextos molt competitius, ja sigui en l’ordre acadèmic
o laboral, no és estrany que no es comparteixi allò que es té,
perquè cada individualitat cerca el seu propi benefici i la seva
cota de prestigi personal i no està disposada a cedir-la en
benefici dels altres. La gran assignatura pendent és com potenciar
l’activitat de compartir en contextos d’aquesta
naturalesa. És una utopia? Cal canviar els contextos? Cal donar
contraprestacions a qui estigui disposat a compartir el
que té? Però, si es donen contraprestacions, aquesta activitat
es pot considerar gratuïta?
L’activitat de compartir és el que fa possible l’existència
d’una comunitat. Una comunitat és un conjunt de persones
que comparteixen quelcom, ja sigui d’ordre material o immaterial.
Podem compartir creences, idees polítiques, sentiments
nacionals o altres coses materials, però tan sols hi ha comunitat
si entre les persones hi ha disponibilitat a compartir. El que es
posa de manifest en societats de tipus individualista és una
certa dificultat en l’exercici del compartir, una tendència gasiva
a no donar el que es té, ni tan sols un petit fragment del que es
té. Aquesta tendència a tancar-se, a cloure’s sobre un mateix
respon a un sentit molt possessiu de les coses, de les creences
i de les idees, a un excés d’ego que té, com a conseqü.ncia, la
ruptura de les comunitats i a la fragmentació i dispersió de les
societats, dels pobles i dels barris.
El que, de fet, no es pot compartir, és allò que és indivisible,
el que té una constitució tan dura que no es pot fragmentar
en diferents bocins. Pot passar, per exemple, amb alguns
materials. Els atomistes grecs, Demòcrit i Leucip, creien que la
partícula més petita que no es podia dividir en d’altres era
l’àtom que, precisament, en grec, significa l’indivisible. Molt
temps després, en el segle XX, vam descobrir que l’àtom està
fet d’altres partícules subatòmiques i que, per tant, encara es
pot esmicolar més. Amb tot, però, l’activitat de compartir no
es pot atribuir igualment a totes les realitats, sinó tan sols a
aquelles que, per definició, es poden dividir, fragmentar.
La persona, per exemple, que és una unitat de moltes
dimensions, una singularitat històrica i única en el món, que
no pot partir-se. Sí que pot, naturalment, compartir amb els
altres allò que pensa i que sent, també pot compartir els
objectes que té i les seves propietats, però ella, com a tal, no
pot dividir-se, ni fragmentar-se, perquè, en fer-ho, deixaria de
ser el que és. No pot compartir-se a si mateixa, però només pot
créixer i desenvolupar-se si està disposada a donar i rebre, a
compartir tot allò que sap amb els altres i a aprendre dels
altres. La persona físicament no es pot partir, però només si
comparteix el que sent, el que creu i el que pensa es construeix
com a persona.
Francesc Torralba
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tan sols acceptarem comentaris que siguin signats amb els vostres veritables noms, la resta seran eliminats.
Gràcies