Les farmàcies de les zones turístiques han salvat l'any gràcies als visitants estrangers. El preu més barat dels medicaments i la parafarmàcia són els principals motius de l'augment de la despesa.
Foto de Pere Tordera |
El 2012 ha estat un any nefast per a les farmàcies catalanes, ofegades per la davallada de preus, de clients i els molts problemes de pagament que pateixen. Tot i això, els establiments de les zones turístiques han pogut compensar les dades negatives gràcies a l'augment de la despesa dels visitants estrangers. Segons dades de Turisme de Barcelona a què ha tingut accés l'ARA, la despesa que aquests turistes han fet a les farmàcies de la capital catalana amb targeta ha pujat un 23% el 2012 en relació a l'any passat, fins a arribar als quasi 7,5 milions d'euros.
"És una dada sorprenent, és un creixement molt important, que ja s'anava anticipant en anys anteriors i que ha acabat d'aparèixer el 2012", explica Pere Duran, director de Turisme de Barcelona. Pel responsable d'aquest consorci, aquest augment "demostra que el turisme no només beneficia els hotels, els restaurants i els comerços de souvenirs, sinó que també repercuteix en altres negocis de la ciutat". Tot i que les dades que tenen són només de la ciutat de Barcelona, Duran creu que es poden extrapolar a altres punts turístics, sobretot de la costa catalana, "on amb tota probabilitat les farmàcies també han viscut aquest augment de despesa".
Medicaments més barats
A Josep Esteve, president de la Federació d'Associacions de Farmàcies de Catalunya (Fefac), la dada no el sorprèn gens. "Aquí tenim els medicaments més barats de tot Europa, és normal que vinguin de fora a comprar-ne".
Els propietaris de farmàcies de zones cèntriques de la ciutat de Barcelona confirmen que aquest és un dels principals motius pels quals els turistes compren molt més aquí. Mònica Piñol, encarregada d'una farmàcia al carrer Ferran, explica que els turistes europeus se sorprenen molt quan els diu el preu de medicaments bàsics, com analgèsics, antiinflamatoris, antidiarreics i protectors estomacals, que són el que més demanen. "Això provoca que la majoria optin per comprar-ne més d'una caixa i endur-se-les al seu país, on el preu pot ser molt més alt".
La Cèlia, l'encarregada d'una altra farmàcia cèntrica, en aquest cas a la Rambla, explica que molts visitants estrangers es pensen que el preu del medicament fa referència a un comprimit, i quan s'adonen que és de tota la caixa "opten per endur-se'n unes quantes, per aprofitar".
L'altre gran motiu que els farmacèutics creuen que explica l'augment de la despesa dels turistes és l'interès per la dermofarmàcia i els productes de cosmètica, que aquí també són molt més econòmics que en altres països i es troben algunes marques que costa trobar a fora. "Els russos, els brasilers i els asiàtics, per exemple, són addictes als productes cosmètics i compren diverses cremes per persona", explica l'encarregat d'una farmàcia al carrer de Santa Anna. "Ja saben quines marques volen i les vénen a buscar perquè aquí són més barates i perquè hi ha més varietat que als seus països".
Davant l'augment de turistes de països com Rússia i el Brasil, molts establiments estan considerant la idea de formar els seus empleats en aquests idiomes -més enllà de l'anglès, el francès i l'italià, que majoritàriament ja parlen- per consolidar aquests mercats emergents.
Creixement turístic
Totes les farmàcies de zones turístiques consultades per l'ARA reconeixen que els ingressos dels visitants estrangers han augmentat considerablement aquest any passat i que això els ha ajudat a salvar un exercici que sense això hauria estat molt complicat. I és que la despesa farmacèutica a l'Estat no ha parat de baixar des de l'inici del 2012 i ha arribat a davallades històriques al juliol, l'agost i el setembre, coincidint amb l'entrada en vigor de l'euro per recepta, el nou copagament estatal i el desfinançament públic d'alguns medicaments. "Nosaltres ara mateix vivim dels turistes", explicava la Cèlia, l'encarregada de la farmàcia a la Rambla. "No han arribat a compensar al 100% la davallada viscuda, però han ajudat molt", afegeix.
Des de la Fefac, Josep Esteve reconeix que l'augment de la despesa dels turistes és "l'única bona notícia d'un any dolentíssim per a les farmàcies, tot i que és bona només per als establiments de zones turístiques, els altres ni ho noten".
Esteve denuncia que la rebaixa de preus dels medicaments que pacta el ministeri de Sanitat "és insostenible", i demana que els preus espanyols s'homologuin als europeus, "perquè ja estem molt desfasats". "El sector viu una crisi profunda: la indústria està patint, les multinacionals marxen del país, els laboratoris espanyols prefereixen traslladar la producció a mercats més rendibles i els farmacèutics estan ofegats".
Thaïs Gutiérrez
05/01/2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tan sols acceptarem comentaris que siguin signats amb els vostres veritables noms, la resta seran eliminats.
Gràcies