La panjabi és una dels comunitats més integrades a la societat olotina. Com a col·lectiu amb una forta identitat religiosa formen part del Grup de diàleg intereligiós. Es tracta d´una entitat pensada per fomentar el diàleg entre l'Església Catòlica d'Olot, la Comunitat Islàmica de la Garrotxa, l'Església Cristiana Evangèlica, les congregacions Beraca i CCFEAM, i l'Associació de Panjabis de la Garrotxa, la qual aglutina les persones de religió sikh. A partir de la religió, els sikhs d´Olot conviden cada any la totalitat de la població olotina a participar de les seves festes: el Vashaki i el Guru Nanak. Són festes que es fan al pavelló municipal perquè hi solen participar entre 1.500 i 2.000 persones.
A més de la religió, els panjabis han aportat els seus esports amb la creació d´un dels pocs clubs de Kabaddi de Catalunya. Es tracta d´un esport tradicional del sud d'Àsia i la regió del Pacífic i és un dels esports nacionals de l'Índia. S'hi combinen estratègia, persecució i combat físic, i es juga mentre es cantusseja en un sol respir la paraula «kabaddi».
Kabaddi a la Garrotxa Foto: www.nouscatalans.cat |
Els panjabis tenen molts elements identitaris, però el més important és el codi de conducta. Segons escriu Anna Farjas, «la cohesió de la comunitat sikh i la uniformitat de les pràctiques sikhs s´atribueixen fonamentalment a l´eficàcia del codi Rabit. El codi presenta 4 principis primordials. els quals inclouen la fe en Déu, la veneració dels deu gurus humans i la presència mística del Guru etern en el llibre sagrat. Entre moltes altres coses el codi prohibeix el consum d´alcohol i de tabac.
Un altra característica dels panjabis és la immigració. Des de finals del segle XIX que s'escampen pel món bàsicament per escapar dels impediments de prosperar que tenen al Panjab. N'hi ha 19 milions fora del Panjab. Els impediments són la pressió demogràfica en un medi rural, els desastres naturals i el malestar polític.
El col·letiu estranger més nombrós d´Olot
La major part dels panjabis treballen a les indústries dels embotits i dels plàstics dels polígons de l'entorn de la capital de la Garrotxa La comunitat -1.230 membres- gaudeix d'unes molt bones relacions amb els ciutadans autòctons.
La comunitat panjabi. Una tràgica notícia -la mort d'una dona de la comunitat panjabi- ha posat en primer pla un dels col·lectius immigrants que més s'esforça per integrar-se a la societat olotina. Els panjabis de l'Índia de religió Sikh, des de la conservació dels trets identitaris, comparteixen les festes religioses i l'esport amb uns veïns que cada vegada més els senten com un element característic de la ciutat.
L'assassinat de Manpreet Kaur de 25 anys dimarts passat al carrer Velázquez d'Olot ha posat a l'actualitat la comunitat panjabi de l'Índia a Olot. Amb 1.230 membres els panjabis són la comunitat estrangera més nombrosa en aquesta ciutat. Poc després de l'homicidi, els veïns van descriure la família formada per Mantpreet Kaur, el seu marit, Aijitsingh Sondhi, i un fill petit, com gent treballadora i interessada a establir bones relacions amb els veïns locals. El perfil familiar dels Kaur coincideix amb el de la major part de les famílies de la comunitat panjabi a Olot. Tot i que els membres de més edat conserven els signes identitaris de la comunitat -vestits folgats, les dones i turbant, els homes-, cada vegada són més els joves que opten per vestir a l'estil europeu. La manera de vestir dels homes va lligada a la religió sikh, que aconsella que els homes portin el cap cobert.
La majoria d'homes treballen a les càrnies, a les fàbriques de plàstic o en tallers mecànics. Tot i la crisi econòmica, la seva presència a la ciutat ha augmentat. Al 2005 eren 809 i constaven com a tercer grup en importància ètnica i ara són el primer grup, amb 1.230 membres, un augment del 35%. La causa ha estat la unitat familiar, que ha s'ha constatat en un nombre més elevat de negocis de restauració, alimentació i venda de material electrònic regits per famílies panjabis.
Els Sondhi eren un exemple del procés de constitució de famílies panjabis a Olot. En aquest cas l'home feia 10 anys que havia arribat a Olot i la dona, 5. Segons l'estudi Desh Pradesh de l'experta en immigració, Anna Farjas,el primer panjabi va arribar a Olot el 1988. Al cap d'uns mesos en van arribar 2 més. Aquests primers immigrants provenien d'Alemanya i d'Anglaterra. Això no obstant, la comunitat panjabi va créixer a partir del 2000. La causa va ser el procés extraordinari de regularització de la immigració previ a la Llei d'Immigració del 2001. Des de llavors, els reagrupaments familiars han multiplicat una població, en principi, formada per homes sols. Els reagrupaments han possibilitat un augment molt important del nombre de dones i de nens i han estat un element clau en la integració del col·lectiu.
Xavier Valeri
30/01/2012
Font: Diari de Girona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tan sols acceptarem comentaris que siguin signats amb els vostres veritables noms, la resta seran eliminats.
Gràcies